Merdeka.com --- Artis cantik asal China Zhang Ziyi menyatakan kemarahannya pada Malaysia. Dia mengecam sikap Malaysia dalam menangani isu kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.

Bintang Memoirs of Geisha dan Crouching Tiger, Hidden Dragon tersebut mengutuk Malaysia lewat akun Weibo, sejenis media sosial seperti Twitter di China. Demikian dikutip dari Malaysiakini, Kamis (27/3).

"Pemerintah Malaysia, anda menyakiti dunia! Kami mencari pesawat tetapi anda mengutamakan politik."

"Pemerintah Malaysia, anda salah. Anda salah kerana tidak memikul tanggungjawab sepatutnya sebagai pihak bertanggung jawab. Anda salah kerana mengutamakan usaha politik berbanding menghormati nyawa.

"Anda salah kerana tidak menghormati usaha seluruh dunia, termasuk usaha China untuk mencari kebenaran," tulisnya dalam Weibo.

Salah seorang penumpang dalam pesawat malang tersebut adalah Ju Kun, aktor yang pernah main film bersama Zhang Ziyi.

Sementara itu, seorang penyanyi China Chen Kun mengumumkan tak lagi menghormati Malaysia. Chen berkata beliau akan memboikot keseluruhan produk Malaysia.

Banyak warga China yang kecewa dengan sikap Malaysia yang awalnya menutupi fakta-fakta seputar pesawat MH370 yang hilang. Tahu-tahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pesawat hilang di Lautan Hindia. Diduga tak ada korban selamat. Mayoritas penumpang pesawat itu adalah warga China.

banner-ads